Tuesday, December 6, 2011

Nytt Kärnämne: Matematik-IT

Här är en ny version av en kommande debattartikel i Ny Teknik med hänsyn tagen till mitt möte med S om Matematik-IT den 30/11:

Om bara ett par år kommer alla elever att ha en egen iPad (eller motsvarande) från skolstart, som ett naturligt uttryck för att skolan är en del av IT-samhället med alla dess möjligheter till aktivt lärande i nya former.
Var och en som sett en 3-åring hantera en iPad förstår potentialen.

Detta ställer nya krav på skolan och lärarutbildningen måste nu reformeras så att alla elever kan ges en god förberedelse för liv och arbete i IT-samhället. Detta gäller alla ämnen men särskilt i IT-intensiva tekniska ämnen av avgörande betydelse för Sveriges konkurrenskraft, med matematikämnet som grund.

Det naturliga är att introducera IT som en del av skolmatematiken från första klass, eftersom datorn är en matematikmaskin, i ett nytt kärnämne Matematik-IT som ersätter det gamla matematikämnet, och som kan beskrivas som: Matematik för IT + Matematik med IT.

Att IT kommer att förändra skolans arbete har oppositionen med sin utbildningspolitiske talesman Mikael Damberg (S) förstått, som framgår av hans artikel på SKLs Blogg om eSamhället.

Men det har inte utbildningsminister Jan Björklund, som i sitt nya initiativ Mattelyftet beordrat Skolverket att utarbeta en plan för att omskola alla mattelärare till mer av "traditionell katederundervisning", till en kostnad av 2.6 miljarder.

Björklund motiverar sitt direkta statliga ingripande med en minskning enligt PISA från 510 år 2000 till 494 år 2009, dvs en minskning med 3%. Björklund beskriver minskningen om 3% som så alarmerande att staten "inte stillatigande kan titta på" utan måste diktera undervisningen, som i ett totalitärt samhälle.

Skolverket tar i sin plan dock avstånd från "en dominerande traditionell skol- och undervisningskultur", dvs Björklunds "katederundervisning". Resultatet är en statlig förvaltning i kramp, en lärarutbildning i paralys och en skola utan framtidshopp.

På en direkt fråga om de växande digitala klyftorna och bristen på moderna datorer i svenska skolor från Damberg svarar Björklund att "det är inget som han ligger sömnlös över". Nej, Björklund sover tungt och drömlöst och det är inte bra för svensk skola.

Björklund kör över hela svenska folket, inklusive elever, föräldrar, lärare, lärareutbildare, fack och statlig förvaltning, med ett meningslöst kostsamt statligt diktat, men kritiken av Mattelyftet har hittills varit svag och splittrad.
Skolverket försöker lamt att obstruera men alla lärarutbildare med ansvar för skolans undervisning säger ingeting. Det är väl kanske inte så lätt att säga nej till 2.6 miljarder, även om ändamålet är tveksamt och PISA-resultaten bara kommer att fortsätta att sjunka.

Men skattebetalarna vill inte att miljarder förslösas på ett meningslöst illa genomtänkt statligt diktat.
S skulle kunna ta initiativet i skolpolitiken med följande program:
  • Ge alla elever en iPad (eller motsvarande) vid skolstart.
  • Skapa ett nytt ämne Matematik-IT, som lär ut:
  • IT som del av Matematik + Matematik med IT.
  • Stöd med utbildning/fortbildning i Matematik-IT.
Programmet är konkret, realiserbart utan miljarder och ger stor hävstång för satsade resurser, till skillnad från Björklunds som bara förstör resurser. S skulle med detta program visa initiativkraft och framtidstro och därmed både kunna ta sig ur sin egen förlamning och göra någonting bra för Sverige. Jag presenterade förslaget för Damberg den 30/11 och väntar nu på reaktion.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...