Monday, November 28, 2011

Sammanfattning PM Matematik-IT: Möte med S



  • Vi behöver metoder som förbereder för arbete och medborgarskap i ett kunskapsintensivt och högteknologiskt samhälle.
  • Sverige halkat efter när det gäller utvecklandet av lärandet med stöd av digital teknik, att utveckla lärararbetet med IKT och att utveckla skolan med samma verktyg.
  • Sverige måste utarbeta en nationell strategi för digital kompetens i skolan.
  • Skola fokuserad på framtidens kunskaper i stället för gårdagens typ.
JAN BJÖRKLUND:
  • 1 miljard för fortbildning för att utveckla undervisningen.
  • I klartext, mer katederundervisning:
  • Lärare skall förklara, berätta, instruera och repetera i helklass och dessutom leda diskussion och samtal i helklass för att säkerställa att eleverna förstår det matematiska tänkandet och matematiska begreppen.
  • Mindre av eget arbete mer av katederundervisning.
  • Sanningen är att katederundervisning är väl beprövad och väl fungerande.
  • Växande digitala klyftorna och bristen på moderna datorer i svenska skolor inget jag ligger sömnlös över.
VERKLIGHTEN:
  • Om 2 år har alla elever en iPad (eller liknande)
  • iPad Appar förändrar skolans arbete radikalt från åk 1:
  • Läsa-Skriva-Räkna-IT: Kunskap, Samhälle, Teknologi, Arbete, Liv...
  • IT = Matematik + Logik + Programmering + Data
  • IT = Beräkning + Data (Google sökmotor)
  • Matematik för/med IT
  • Reform av Skolans Matematik
  • Nytt: Mål, Innehåll, Form
  • VAD, VARFÖR, HUR? Gamla svar gäller inte längre.
  • Reform av Skolan
MATEMATIK I PARALYS (pga datorn):
  • Hierarki: universitet-gymnasium-grundskola-förskola
  • Kardinal = Professor i Matematik vid Universitet
  • Splittring-Misstro: Matematiker - Didaktiker
  • Alla: Skolmatematiken Funkar Inte! Katastrof!!
  • 2011 = 1950 (Björklund) = 1900
  • Kardinal säger inte: IT-Reform.
  • Kardinal säger: Didaktiker, lärare och elever är korkade
  • Kardinal säger: Ingenting kan och därför inte bör förändras
  • Didaktiker kan bara gå runt i cirkel.
  • PARALYS (inte bara i Sverige)
  • INGEN BÄR ANSVARET: Alla lägger skulden på tidigare skola
  • Vem är PÅVE?
  • Nationalkommitten för Matematik (KVA)??
  • Matematikersamfundet??
  • Påven har abdikerat, Kyrkan står kvar, men är tom.
MISSION för S:
  • Initiera reform av lärarutbildning - fortbildning: Matematik-IT
  • Låt PÅVEN visa sig och bära sitt ansvar.
  • Unik chans för S att Ta Initiativet
  • Unik chans för S att Rädda Sveriges Konkurrenskraft
  • Skola med/för IT = Skola för Alla = (S)KOLA
VÄRLDEN:
  • Oslo Univ, Simula Research Lab
  • Rwanda: Alla elever laptop från 9 år
  • Nya Världen: Kina, Indien, Brasilien, Afrika,...
  • Gamla Världen: Kris: Finans: Klimat...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...